Zapomnijcie o litowej gorączce złota i obawach o zasoby. Sód, bohater między innymi z soli kuchennej, staje się nową gwiazdą w świecie magazynowania energii. Chiński potentat CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.), już dziś lider w produkcji baterii do „elektryków”, nie spoczywa na laurach. Ich innowacyjne baterie sodowo-jonowe, zaprezentowane po raz pierwszy w 2021 roku, nie są już futurystyczną wizją – są rzeczywistością, która puka do drzwi masowej produkcji.

Czym CATL wygrywa? Głównym atutem sodu jest jego dostępność i niski koszt. Sód jest dosłownie wszędzie, w przeciwieństwie do litu, którego złoża są ograniczone i drogie w wydobyciu. To przekłada się na drastyczne obniżenie kosztów produkcji samych baterii, co w efekcie może znacząco obniżyć ceny końcowe pojazdów elektrycznych. Wyobraźmy sobie „elektryka” tańszego od auta spalinowego – to już nie fantazja!

Ale to nie wszystko. CATL nie tylko stawia na taniość. Ich baterie, nazwane Naxtra, osiągają gęstość energii na poziomie 175 Wh/kg. To wynik zbliżony do popularnych baterii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych) i pozwala na osiągnięcie zasięgu do 500 kilometrów na jednym ładowaniu. Koniec z „lękiem o zasięg”? 

Niska temperatura zniszczy  Baterie!  Argument obalony. Jednym z największych problemów dotychczasowych baterii w samochodach elektrycznych była ich wrażliwość na niskie temperatury. Zimą zasięg potrafił drastycznie spadać. CATL znalazł na to antidotum. Baterie sodowo-jonowe wykazują zaskakującą odporność na mróz, zachowując ponad 90% swojej pojemności nawet przy -20°C. Co więcej, można je ładować nawet przy -30°C! To prawdziwy przełom dla kierowców w chłodniejszych klimatach.

Bezpieczeństwo na Pierwszym Miejscu  Sód nagrzewa się znacznie wolniej niż lit, co znacząco zmniejsza ryzyko pożaru baterii. To kolejna cecha, która może zwiększyć zaufanie konsumentów do pojazdów elektrycznych.

Masowa Produkcja Już na Horyzoncie Choć baterie litowo-jonowe dominują na rynku od lat, CATL planuje masową produkcję baterii Naxtra na dużą skalę już pod koniec 2025 roku. Chińscy producenci samochodów, tacy jak Chery Automobile, już wdrażają tę technologię w swoich pojazdach, a rynek jednośladów elektrycznych w Chinach również intensywnie inwestuje w sodowe ogniwa. Europa znowu odpływa daleko od innowacyjnych pomysłów.

Co więcej, ta technologia znajdzie zastosowanie nie tylko w samochodach. Chiny są również pionierem w wielkoskalowych systemach magazynowania energii opartych na bateriach sodowo-jonowych, co ma kluczowe znaczenie dla stabilizacji sieci energetycznych zasilanych odnawialnymi źródłami.

Przyszłość jest sodowa? Niewątpliwie, era litu w bateriach samochodowych jest w pełni. Jednak wizja tańszych, bezpieczniejszych i wydajniejszych pojazdów elektrycznych, napędzanych obfitym i pospolitym sodem, staje się coraz bardziej realna. CATL nie tylko podąża za trendami, ale aktywnie je kreuje, zwiastując prawdziwą rewolucję na kołach i w globalnej energetyce. Czas pokaże, jak szybko sodowo-jonowe baterie podbiją świat, ale jedno jest pewne: przyszłość motoryzacji zapowiada się ekscytująco!

low angle photography of transmitter tower
09 czerwca 2025

Chińskie Baterie Sodowe CATL 
Wywracają Rynek EV do Góry Nogami!

Czy era drogich i rzadkich metali w bateriach samochodowych dobiega końca? W Chinach, a dokładnie w laboratoriach giganta CATL, dzieje się coś, co może na zawsze odmienić oblicze motoryzacji. Baterie sodowo-jonowe, wykorzystujące jeden z najpospolitszych pierwiastków na Ziemi, wkraczają na rynek z impetem, obiecując tańsze, bezpieczniejsze i równie wydajne pojazdy elektryczne.

Czytaj więcej

-->

Zapisz się na newsletter!

Zapisz się na newsletter i otrzymuj darmową wiedzę o ekologicznych rozwiązaniach i optymalnym wykorzystaniu energii

Strona zrobiona dzięki 3glowy.com